Spreektechniek

Situaties beschrijven

Ik beschrijf elke week een aantal situaties. Hierbij beschrijf ik voor tijdens en na de situatie wat ik heb gedacht.
Deze gedachten kunnen ook gaan over het toepassen van spreektechnieken. Hieronder twee voobeelden

Dinsdag: een gesprekje begonnen over een mobiel

Voor: “Ik zag dat een collega dezelfde mobiel had en begon daar een gesprekje over. Ik heb tijdens het werk eigenlijk geen contact met die collega”.

Tijdens:” Er zat wel wat spanning om te beginnen. Toen ik begon, haperde ik wat. Ik stopte en probeerde het anders op te lossen. Ik dacht: “ je kunt het, het lukt wel”. Ik begon toen geleidelijk. De eerste paar woorden gingen goed. Opeens kwam er een twijfel en ik stopte toen vanzelf. Ik dacht na hoe ik de rest van de woorden zou gaan aanpakken. Ik maakte de woorden aan elkaar, want de spierspanning was nog wel hoog”.

Na: “Ik ga eraan werken om nog meer op het begin van de zin te letten en daar in dingen te verbeteren. Bij het verlengen van de woorden ga ik proberen om het langer vast te houden”.

Woensdag: langzamer praten bij een mindere dag

Voor: “Ik voelde elke keer spanning als ik wat op het werk wilde zeggen en kreeg controle verlies. Ik bleef bij elk woord hangen”.

Tijdens: “Als er controleverlies was, stopte ik en probeerde de klinkers te verlengen. Ik had er op het begin van de dag  nog wel moeite mee om dit vast te houden. Ik zocht steeds hoe ik het makkelijker voor mezelf kon maken en hoe meer ik praatte hoe meer vat ik er op kreeg”.

Na: ”Ik heb het goed opgelost. De volgende keer bij een minder moment heb ik daar baat bij en ben ik daar sterker van geworden”

Wat help mij om mijn techniek te gebruiken

  • Ik bedenk welke techniek het beste werkt om gemakkelijker te spreken/stotteren (bijvoorbeeld langzaam spreken of gemakkelijke steminzet of proevend spreken of meer doorstroming in stemgeluid en adem, doorstotteren…..)
  • Ik maak de sturing goed voelbaar en hoorbaar
  • Ik vraag aan verschillende gesprekspartners of ze verschil merken wanneer ik mijn techniek wel/niet gebruik
  • Ik maak een oefenschema per dag of week om mijn techniek toe te passen.

Voorbeeld:

Dag
Spreeksituatie
Hoe lang
Hoe tevreden ben ik

Bewust kiezen

Ik beslis bijvoorbeeld bewust voor het sturen van mijn spreken wanneer ik gemerkt heb dat ik stotter in een situatie die ik het niet fijn vind (bijvoorbeeld bij bezoek aan een klant voor werk). In deze situatie voel ik mij toch enigszins opgelaten wanneer ik bijvoorbeeld vast loop en kies er dan voor om bewust rustig en geconcentreerd te spreken.

Niet proberen maar doen!

Ik kan een mooie ervaring vertellen: Als ik weer eens een nieuwe techniek had geleerd bij xxx of xxx dan zei ik altijd: “Dit ga ik proberen”. Op een gegeven moment zei mijn therapeut: “Nu wil ik niet meer dat je zegt, “ik probeer het, maar dat je zegt: IK DOE HET”. Vanaf dat moment gebruik ik het woord proberen niet meer zo vaak, maar ga ik er gewoon voor en zeg ik: “ IK DOE HET” en ik zie wel waar het schip strand.

Toen ik dus een keer een gesprek had met iemand, een belangrijk kennismakingsgesprek, ben ik heel bewust op mijn spreektechniek gaan letten en heb enkele minuten voor het gesprek mijzelf in de “basis” gezet (dus beide benen op de grond, buikademhaling en spieren in gezicht/ halsgebied ontspannen) en tegen mezelf gezegd, “IK DOE HET” en je gelooft het of niet, dit gesprek ging vrijwel zonder stotters. En sindsdien doe ik dit altijd wanneer ik belangrijke gesprekken aan ga. En eigenlijk moet ik dit ook gewoon vaker doen in m’n dagelijkse leven, dat zou ervoor zorgen dat het stotteren nog minder zou worden, maar geef nu toe…het stotteren…dat wordt toch ook een beetje vertrouwd, dat hoort bij mij…zonder stotters lijkt het soms net of ik mezelf niet ben. Maar…… als ik niet stotter, ben ik er ook wel weer trots op!