Rust en ontspanning

Als ik me bewust ben van mijn lichaam helpt me dat

  • Omdat ik dan de discipline op kan brengen om te stoppen met spreken als ik stotter
  • Omdat ik opnieuw kan beginnen met spreken als ik me rustig voel
  • Omdat ik rustig moet zijn om een stotter aan te voelen komen
  • Omdat ik rustig moet zijn aan het begin van een zin om vloeiend te spreken
  • Omdat ik dan kan voelen wanneer ik verkrampt ben
  • Omdat ik dan de druk in mijn borst kan voelen, waardoor ik ga stotteren en dat dan kan herstellen

Lees meer...

Stevig staan

Goed staan, m’n voeten voelen, goed de mensen aankijken en denken: ik kan het en dan voel ik me rustig worden.

de kriebels

Ik weet dat ik me niet druk moet maken. Als ik toch de kriebels krijg, ga ik (als ik alleen ben) spannen en ontspannen, zoals ik het geleerd heb. Als dat niet kan dan ga ik gewoon aan iets leuks denken.

Aarden

Ik ga heel goed m’n voeten voelen, goed zitten  en me dan focussen op m’n adembeweging en probeer me te ontspannen door mijn aardingsoefening te doen.

Meestal gaat het spreken daarna goed.

Hoe krijg ik lichaamsbewustzijn?

  • Ik word me bewust door zacht te beginnen met spreken en op mijn adem te letten
  • Ik word me bewust van mijn lichamelijke verkramping, die ik dan los kan laten
  • Ik doe mijn schouders omlaag
  • Ik laat het zwaartepunt van mijn lichaam naar mijn buik te laten gaan
  • Ik probeer alles te relativeren of van bovenaf te kijken, zodat ik niet zo gefocust ben op het stotteren
  • Ik probeer rust te voelen aan het begin van een zin, want als het eerste woord goed gaat, gaat meestal de rest ook goed
  • Ik ga een stuk lopen en let dan op mijn adem
  • Ik ga langzaam spreken
  • Ik ga alles langzaam doen
  • Ik doe een moment aan mindfulness: bijv. tijdens een dagelijkse activiteit. In dit moment wordt ik me bewust van mijn adem.